Tää on henkinen matka

Final countdown… Huomenna alkaa tämän kisadieetin viimeinen ja neljäs loppusuora. Ens viikkoon mä oon ladannut paljon. Päätin Romaniassa, oman kisani jälkeisenä iltana kisakatsomossa, että NYT teen homman ihan 150% kun viimeinen ja tärkein kisa on edessä.

Mä oon pitänyt vapusta saakka dieettiä, haaveillut MM-mitalista vuodesta 2014 ja ens lauantaina, jos kaikki, siis KAIKKI menee hyvin niin mä tiedän, että mahikset siihen on. Kuulostaa siltä, että asetan itelleni kamalat paineet. Mutta itse asiassa en niinkään. Tottakai mua kutkuttelee silleen jännästi, mutta mä en todellakaan muuta voi kuin tehdä parhaani ja ottaa mahdollisimman rennosti ilman stressiä. Niin aionkin. Se hetki, kun lavalle astun niin tiedän, että paremmin en olis voinu tehdä mitään ja aion NAUTTIA joka sekunnista.

Tiesin jo Romaniassa, että kunto on hyvä ja jos loppusuora olis menny niinku suunniteltiin, niin olis voinut olla toiset tilanteet. Mutta ei siitä sen enempää. Mietin nyt jälkikäteen tota Masters MM-reissua opetusmatkana. Sillä oli tarkoitus ja se oli juurikin muistuttaa mua (ja muitakin) ensinnäkin siitä, että mitä vaan voi tapahtua ja toisekseen potkasta mun ahteria siihen malliin, että nyt akka s***na tästä sisuuntuneena ihan kaikki peliin!!! Kolmas tärkeä opetus oli taas se, että aina tää ei oo yhtä mitalien loistetta ja että urheiluun kuuluu karvaat pettymyksetkin.

Mutta mennään tohon ahterin potkasuun. Mä tunsin sen potkun kisan jälkeisenä iltana Masters-kisakatsomossa. Oon aina kisaillan sekä koko seuraavan päivän pitänyt vapaata (fiksua) syöntiä ja herkutellutkin hiukan ennen kuin jatkan dieettiä. Jotkut saattaa tietää sen kisan jälkeisen fiiliksen ennen dieetin jatkumista: ”jotain hyvää ehtii vielä syödä, ennenkuin huomenna aamusta taas jatkuu tiukka ruokavalio”. Mulla oli se fiilis kans siellä sunnuntaina, mut päätinkin siellä katsomossa (ehkä säikähdin niin kovin Draculaa!) että NYT tää homma jatkuu, eikä vasta huomenna aamulla. Niinpä jaoin sämpyläni ja pullani muille tai heitin pois ja kaivoin iltapalaksi purkin tonnikalaa.

Laadin myös suunnitelmat jo Romanian maalla nyt tätä kolmea viikkoa varten. Päätin, että teen aikalailla kaiken toisin.

IMG_20171126_105553

Suunnittelin tähän viimeiseen kisaan aivan erilaisen kisaviimeistelyn. Mulla on aika nesteinen kunto ollu lähes joka kisaa edeltävänä päivänä. Vaikka tällä kertaa ei ole sitä mahdollisuutta, että kisa yhtäkkiä olisikin päivää ennen (tai niin ainakin vois luulla 😀 ), niin teen koko kisaviikon mittaan suolan määrään muutoksia, eli lasken määrää reippaasti kohti kisaa. Samoin hiilihydraatteja tankkaan tulevalla viikolla eri tavalla, ja jätän ne kokonaan pois lopussa. Myös veden suhteen tulen tekemään eri tavalla, niin, että kropan pitäisi olla aikast kuivakka lavalla. Näiden lisäksi vielä pari muutakin ässää hihassa, joita en tässä paljasta, mutta ne on ihan laillisia keinoja! 😀 Nämä siis tulevan viikon muutoksia.

Tässä kuluneen kahden viikon aikana olen myös tähän normi dieettiruokavalioon tehnyt aika isoja mullistuksia. Kyllä siitä suht niukastakin dieetistä saadaan vielä fiilattua, jos ei nyt kaloreita kauheesti enää pois, niin muuten.. Laskin kyllä kaloreitakin hiilihydraateista, vaikka en vieläkään missään ketoosissa paahda menemään. Olen ottanut kolme päivää tähän kahteen viikkoon aavistuksen korkeammilla (+300 kcal) kaloreilla, ettei ihan täysin jämähdä aineenvaihdunta ja jaksan jotenkin tsempata treenit. Muita muutoksia on se, että ne vähät hiilarit olen pääosin siirtänyt iltapalalle, millä on kyllä ollut tosi hyvä vaikutus uneen. AH! <3

Varmuuden vuoksi, kroppaa säästääkseni ja vain kääntääkseni kaikki kivet jätin myös lähes kaikki makeutusaineet ja maitotuotteet pois. Eli se liraus sokeritonta mehukeittoa, satunnainen Pepsi Max-lasillinen, treeni- ja palautusjuomat, 90% purukumeista, iltapalarahka ja kahvimaito jäivät kelkasta tässä kohtaa.

Kuvasin eilen ihan piruuttani kaikki ateriani, tässä ihanaa värien loistoa; bon appetit!

IMG_20171125_083252

AAMUPALA

IMG_20171125_185154

LOUNAS

IMG_20171125_162655

VÄLIPALA. KYLLÄ; SÄILYKEKANAA, TONNIKALAA JA PERSIMONIA!

IMG_20171125_123454

PÄIVÄLLINEN

IMG_20171119_213448

ILTAPALA. HIUTALEITA, KAURAKUITUA, PSYLLIUMIA, VALKUAISIA JA MUSTIKOITA. KANELIA JA SUOLAA MAUSTEENA!

Eikö oo ihanan värikkäitä annoksia! Olen aina ihan innoissani päästessäni syömään. En siis pelkästään siitä, että pääse syömään, mut oikeesti nää värit on vaan niin raikkaat!

Aamulla herättyäni sekä treenin ajaksi olen napannut FASTin BCAA-kapselit. Niitä en jätä!

IMG_20171126_113048

Treenimääriin tai- tehoihin en tehnyt muutoksia, koska lepopäiviä ja palautumista vaan PITÄÄ olla. Olen tässä kuluneen kahden viikon aikana käynyt kahta päivää lukuunottamatta joka aamu reippaan kävelylenkin (30-80 min), treenannut 12 kertaa salilla, tehnyt 4 HIIT-treeniä ja venytellyt, huoltanut, hierotuttanut ja harjoitellut poseerauksia.

Eilen tein viimeisen tiukemman salitreenin ja tänään viimeisen aamulenkin. Tiedän, että tuun jatkamaan aamukävelyitä, koska ne ON NIIIIIIIIIIIIN ihania hetkiä aamutuimaan. Tunti raikkaassa ilmassa vain itsensä ja ajatustensa kanssa. Jatkossa teen vaan ne hivenen hitaammin ja hmmm… laiskemmin 🙂 Tänä aamuna oli tällainen olo kun palasin kotiterassille lenkin jälkeen.. älkää pitäkö mua kovin hulluna!

IMG_20171126_072834 IMG_20171126_072902

Postaan mitä todennäköisimmin ens viikolla vielä ennen perjantain lentoa. Mulla on siis kisat lauantaina joskus puolen päivän hujakoilla. Instaan päivitän matkan varrella.

wm

IIIIIIIIIIIIIHanaa sunnuntaita ja tulevaa viikkoa kaikille – olkaa reippaat ja muistakaa vitamiinit!

 

 

 

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen