Uusi vuosi, uudet kujeet ja kuntoa 5 viikkoa MM-kisan jälkeen

UUUHH!! On ollut aivan M.A.H.T.A.V.A.A päästä treenaamaan kunnon energiatasoilla ja HIKOILLA salilla! Olen täynnä virtaa! Oon monta kertaa koputtanut omaa päänuppia, koska en voi jotenkin uskoa, että olo on näin energinen. Muistan, että mulla on vuosien saatossa kerran tai pari kertaa dieetin jälkeen ollut ylikunnon oireita. Toisen kisadieettini jälkeen vuonna 2011 loppuvuonna muistan, että pari treeniä jätin kesken ennen kunnon aloittamistakaan, kun lämmitellessä jo sydämen syke pomppas taivaisiin. Jotain unensaannin probleemaa joskus alkuaikoina oli vielä kisojen jälkeenkin jonkin aikaa.

Kroppa (ja mieli) on saanut kuitenkin huilata. Treenasin aikalailla fiilispohjalta tuon loppuvuoden ihan tarkoituksella. Koko dieetin ajanhan pidin hiukan pienempää työmäärää ja huolehdin kehonhuollosta venyttelyin ja hieronnoin. Aamulenkit oli ja on edelleenkin ihan MUST juttu, koska saan omaa aikaa raittiissa ilmassa. Lenkin jälkeen on vallan ihana olohuoneen lattialla väännellä kroppaa hellävaroen joka suuntaan ja hengitellä. Tuossa joululomalla esikoiseni Aino muuten lähti usein mukaan aamulenkille ja tehtiin yhdessä aamuhärässä venyttelyt – parhautta! <3 Nämä kaikki palautumiseen vaikuttavat asiat ovat varmasti tehneet sen, että kaikesta kropan vähärasvaiseksi repimisestä ja treenistä toiseen puurtamisesta huolimatta olen nyt näin hengissä.

Mutta tässä mun aamujen tunnelmaa. Tällä hetkellä käyn aamukävelyllä muutaman kerran viikossa, vähän säästäkin riippuen (täällä Varsinais-Suomessa on ollu sanottaisko p***a keli), pientä vesisuhmua en ole säikähtänyt. Olohan tuntuu entistä hapekkaammalta jos on reippaillut kosteassa ilmanalassa 🙂 Mutta tää venyttely aamuisin on PARASTA mitä voi tehdä housut jalassa… tai no ainakin heti punttitreenin jälkeen hyvänä kakkosena. Ah…

IMG_20171225_082109 IMG_20171225_082137

Mä oon noudattanut reverse dieettiä 90%:sti. Heti kisojen jälkeenhän syöminen oli pari päivää aika ..hmmm.. runsasta!! Mutta palasin sitten kaloreissa alaspäin, ettei toistakymmentä kiloa pamahda samantien tohon kylkeen ja samalla aineenvaihdunta pääsisi aktivoitumaan. Nyt olen tullut sitten takas ylöspäin sellasta mulle sopivaa tahtia, viikon keskiarvopainoja seuraillen. En hysteerisesti tuijota lukemia ja grammantarkkaan joka suupalaa punnitse, mutta mun mielestä jonkinlainen määrätietoisuus tarvii tässä kohtaa olla.  Ja tieto siitä, kuinka paljon suurinpiirtein kaloreita ja makroja menee. Sitten voi lisätä suunnitelmallisesti kun huomaa että elopaino ei pompsahda. Nyt olen päässyt treenipäivisin 2300 kcaliin ja ei-treenipäivisin 2000:een. Tulevalla viikolla todennäköisesti lisään.

Aamupala näyttää tältä nyt ja sinä on n. 500 kcal. Vastaava vaihtoehto on puuro, jossa hiutaleita 90 g sekä keko raejuustoa ja marjoja joukossa. Että kyllä vatsan täyteen saa. Tässä kohtaa vinkki painonhallitsijoille vaikkapa ihan näin alkuvuodesta: vertaapa tätä tai tota puuroannosta ja 4 riviä esim. Fazerin suklaata; siinä suklaa-annoksessa on enemmän energiaa 😮 (Fazerin suklaata MILLÄÄN lailla dissaamatta, se on AH niin hyvää!!! )

IMG_20180107_080647

Iltapala näyttää vähän samalta 🙂 kuinka sattuikaan. Mutta kyllä mä oikeesti syön välillä muutakin ku parsakaalia ja appelsiinia! Tässä on mm. broileria, avokadoa ja riissarin päällä mmmaukasta maapähkinävoita 😛

IMG_20180105_214352

Vuoden vaihde vietettiin tyttöjen kanssa siskoni Ennin ja hänen miehensä Nikon hoteissa Vihdissä. Saatiin viettää 2 yötä heillä ja ihanaa laatuaikaa kyllä saatiin kokea. Treenithän me käytiin vetäsemässä Nikon kanssa Fit Club Nummelassa ja hyvät puitteet olikin treenille! Ruoka myös maistui – tolta viikonlopulta löytyy se 10 % jolloin en noudattanut reverseä niin tarkkaan 😀 Tehtiin ite herkulliset pizzat ja aattoiltana tää mami kiskasi tortillaillallisen jälkeen Pätkis- jäätelö- keksiöverit ja namiskukkeli ku ol hyvää. Aamulenkillä käytiin ihanassa raikkaassa ilmassa (Vihdissä oli lunta). Ainon hevonen oli mukana ja se halusi mun syliin <3 ….niin ja Iida ei osaa näköjään kävellä jaloilla kovinkaan paljoa…

IMG_20171229_191855 IMG_20171230_100942 IMG_20171231_113446 IMG_20171230_165216

No se uudesta vuodesta! Hauskaa ja rentouttavaa oli – kiitos vielä emännälle ja isännälle!

Mites ne uudet KUJEET sitten…? Tässä mun kalenteria. Niin kuin viime vuonnakin, mulla on viivoilla merkattu asiakaskontaktien välit viikkonäkymään, ja poikkean niistä VAIN ääritilanteissa, koska vapaa-aika, palautuminen ja työn laatu.

Uutta kujetta tässä on noi vihreät viivat (treenit). Oon tehnyt itselleni nimittäin 5-jakoisen ohjelman, jota kierrätän nyt muutaman ”syklin” ja katson miten toimii. Syklini pyörii siten, että treenaan 3 viikkoa kovaa ja pidän lyhyen palauttavan jakson kokonaan pois salilta, samalla tehostaen kehonhuoltoa. Treenaan selkälihaksia kolmesti viikossa. Samoin hittiä tulee reippaammin olkapäille ja vatsalihaksille. Jokainen treeni selälle on erilainen, jotta monipuolista ärsykettä tulisi kehittymisen saamiseksi. Sitten kun saan noi kalorit tonne päälle 3000:n niin alan olla jo varmaan aika kaappi. Huumoria.

IMG_20180107_191603

Tänään otin kuntokuviakin treenin jälkeen ja mittasin ekaa kertaa ympärysmitat kisakauden jälkeen.

Lukemat nyt/ lukemat dieetiltä syyskuun alussa/ lukemat dieettiä aloittaessa viime toukokuussa:

paino keskiarvo 64,2 kg/ 64,3 kg/ n.75 kg (alimmillaan ennen kisaviikkoa taisi olla paino joku 62 kg. Nyt tavoitteena on maltilla ja määrätietoisesti nostaa tän vuoden aikana vajaaseen 70 kiloon eli ei niin ylös mitä ennen dieettiä)

reisi 54 cm/ 55 cm/ 62,5 cm

lantio 91 cm/ 93,5 cm/ 101,5 cm

Vyötärö 74 cm/ 69,5 cm/ 80 cm (hmmm.. napa on levinnyt ;-D …ehkä se on tää iltamittaus.. ) 

IMG_20180107_154825 IMG_20180107_155008 IMG_20180107_155033 IMG_20180107_155410

Sain myös tällä viikolla aivan IIIHANIA treenivaatteita, joiden myötä ehkä nousi muutama kilo rautaa enemmän. Istuvat ja makeet vermeet kyllä potkii mielialaa ja sitä kautta jumppaa eteenpäin aika muikeesti! Disturbilta nää ihanuudet, ekat on Rock Code-mallistoa. Käykää tsekkaamassa https://www.disturb.fi/naiset/sport/

IMG_20180105_122638 IMG_20180105_121342 IMG_20180106_182232

Tuleva viikko on täynnä kivoja juttuja. Elämäntapavalmennusryhmä Sohvaperunat starttaa jo kolmannella kokoonpanolla. On ilo olla mukana ja tukena ihmisten muutoksissa. Valtavan hieno tunne <3 Mulla onkin mielessä pari juttua elämäntapoihin liittyen, mistä haluaisin kirjoittaa. Ehkä seuraava postaus motivoi joitain lukijoistani.

Seuraavaan kertaan siis. Muistakaa ulkoilla!

 

 

 

 

 

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen