Energiaa, elämäntapamuutoksia sekä hieno tunnustus :)

Tuli ilman pidempiä mietintöjä toi otsikko mieleen, kun pitkästä aikaa taas sain blogin merkeissä konetta tähän eteeni. Koneen ääressä olen kyllä viettänyt lähes ympäripyöreitä päiviä nyt vuoden vaihteen jälkeen. Kuluneena syksynä en pystynyt/ halunnut/ jaksanut laittaa resursseja niin paljon työasioihin, joten nyt paikkaan tuota ”lommoa” työaikataulussa …ja taloustilanteessa :-D.

Ja kivaahan on ollut päästä arjen aherrukseen kiinni. Tää koneen äärellä seisominenkin tästä tasoittuu tämän viikon jälkeen, kun olen saanut nämä nyt alkaneet pt-valmennukset pyörimään, heille aloitusohjelmat tehtyä ja ekat ohjaukset ja kunnon tapaamiset käytyä läpi. Olen todella kiitollinen siitä, että voin tehdä tätä hommaa. Olen saanut aloittaa nyt monen erilaisen ja kiinnostavan ihmisen kanssa työt. Muutamia kisoista haaveilevia naisia, pari elämäntapamuuttujaa, joku laihduttaa, toiselle havitellaan lisää massaa terveydellisistä syistä, on palautumisen ja unen kanssa ongelmaa, jollain taas herätellään aineenvaihduntaa… Rakastan haasteita ja tehdä aidosti IHMISEN kanssa töitä. Kaikki me ollaan erilaisia ja jokaisen kohdalla saa miettiä, miten tavoitteet on saavutettavissa sen hetkisessä elämäntilanteessa ja jaksamisresurssien puitteissa. Moni haaveilee paljosta, nopeasta edistymisestä ja usein saan vähän palautella maan pinnalle ja laittaa miettimään, mikä on realistisesti mahdollista ja mitä tapoja ja muutoksia on mahdollista ylläpitää loppuelämän.

Olen kuitenkin huomannut, että viime aikoina ihmiset on hiukan maltillisemmalla asenteella liikkeellä; otetaan aikaa, edetään pienemmin askelein, vakiinnutetaan pieniä, mutta tärkeitä tapoja omaan arkeen. Varsinkin elämäntapamuuttujilla tämä on asia numero yksi. Mä lähdenkin omissa Sohvaperuna- elämäntapavalmennuksissa liikkeelle sillä ajatuksella, että mietitään 1-2 pientä, mutta merkittävää asiaa, joihin muutoksia ensin lähdetään kohdistamaan. Ekalla kerralla herätellään elämänarvoja. Sitä kautta lähdetään muodostamaan tavoitteita ja antamaan niille merkitystä. En anna mitään valmista ruokavaliota kenellekään, vaan opetellaan ravitsemuksen periaatteita. Muutenkin valmennus on tosi paljon pään sisäisten ajatusmallien ja asenteiden horjuttamista ja uusien tapojen opettelua. Sanon monesti  elämäntapamuutosta harkitseville, että aiemmat ”pikavoitot” (esim. tiukat dieetit ja pussikuurit) on jo monesti kokeiltu, ja nähty, että pysyvää ratkaisua niistä ei ole – tilanne menee useasti valitettavasti jopa väärään suuntaan. Tarvitaankin aikaa, malttia, pitkäjänteisyyttä… ja tukea, erityisesti siinä kohtaa, kun ollaan pattitilanteessa aineenvaihdunnan ja mahdollisen jojo-laihdutushistorian kanssa. Olen viime elokuun jälkeen päässyt todistamaan monia onnen hetkiä, kun ollaan todettu terveystilanteen, vireystason ja sen painon kääntyvän haluttuun suuntaan. Jokainen etenee omalla tahdillaan, tavallaan ja tavoitteillaan.

IMG_20180115_173908

Meillä on ryhmässä aina pieni kokoustila, jossa käydään elämäntapamuutokseen liittyviä asoista läpi. Jutellaan, jaetaan kokemuksia ja ajatuksia. Mä saan toimia puheenjohtajana, mutta myös opettajana, ohjaajana ja tukena. En piiskurina tässä yhteydessä 🙂

Jos joku siellä miettii, että ”tarttis tehdä jottai” (ja jos et pääse Sohvis-valmennukseen), kannattaa miettiä ihan ensin, MIKSI tekisi muutoksen. Jos syyt ovat oikeat, on helpompi tehdä se toteuttamiskelpoinen elikkäs realistinen suunnitelma ja lähteä toteuttamaan sitä <3 …pienin askelin, mutta määrätietoisesti. Tästä lisää seuraavassa kirjoituksessa!

 

Ai että! Talvi on täällä. Loska- ja sadekauden jälkeen taas lunta ja pakkasta täällä etelässäkin. Sain ihanan lämpimän, merinovillaisen Svala-kerrastoasun, jota oon nyt käyttänyt kaikilla lenkeillä. Ei ole vilu!

https://www.svala.com/fi/

IMG_20180121_091834 IMG_20180108_152812

Aamukävelyn teen lähes joka aamu edelleen, ja reverse-dieetissä olen edennyt siihen pisteeseen, että runkona toimii 2500 kcal ruokavalio, jota sovellan ja johon lisäilen treenipäivisin aika reippaasti. Todellisuudessa olem keskimäärin lähes 3000 kcal:ssa. Paino on nyt pysynyt nyt aikalailla 65,5 kilossa ja treenitehot on todella mukavalla mallilla. Ihan super mahtava tunne! Tein edellispäivänä pitkästä aikaa etukyykkyä. 70 kilolla otin 3 toistoa eli pikkuhiljaa taas ylöspäin. Vaikka tää laji ei mitään voimailua ole, niin hyvä perus- ja maksimivoima tukee niiden lihasmassaa enempi kasvattavien sarjojen vaikutusta kun voi liikutella ”tuntumallakin” isompia kuormia. Ja mähän puhun itse AINA sen kehon toimintakyvyn puolesta- ei oo musta järkee bodata kehoa juntturaan pienillä liikeradoilla ja pelkällä tuntumatreenillä. (Lähes) kaikelle on paikkansa bodytreenissä, mutta mun mielestä ihmisen kuuluu pystyä menemään kyykkyyn 🙂

IMG_20180129_140645 IMG_20180128_171107

TÄSSÄ EVÄITÄ TÄLLÄ HETKELLÄ. KOVIN ON SIIS VIELÄ KASVIKSIA MUKANA, MUTTA KUN KALOREITA SAAN NOSTETTUA, NIIN NE TUOSTA HIUKAN VÄHENEE (NYT MENEE SIIS N.1,5 -2 KG PÄIVÄSSÄ KASVIKSIA, MARJOJA JA HEDELMIÄ) TÄLLÄ HETKELLÄ EN MYÖSKÄÄN JUO KALOREITA, MUUTAKUN TREENIN YMPÄRILLÄ FASTIN MUSCLE+ -PALAUTUSJUOMA SEKÄ TREENIN AIKANA FAST INTRA.

IMG_20180112_173537 IMG_20180116_083508 IMG_20180123_075415 IMG_20180124_114311 IMG_20180117_081927

IMG_20180127_194141

Valmistan pari kertaa viikossa isot satsit ruokia, sekä itselle että muille, pääruoat, salaatin ja juurekset – tämä toimii loistavasti ja on tosi kätevää kun purnukat on valmiina jääkaapissa! Syön joskus samat sapuskat kun muu perhe, mutta monesti tässä kohtaa vielä vähän mittailen noita makroja ja purkitan ruoat.

IMG_20180131_093738

Myös joku herkkuhetki mahtuu viikkoon ja nautin niistä täysin siemauksin. Kroppa ottaa hyvin hiilaria vastaan 😀 ..jäätävät laskimolaajentumat sain taas yks ilta muutaman mokkapalan nautiskeltuani! ..no en sentään ihan noista kaikkia itse tuhonnut. Meillä oli tyttöjen kavereita kylässä ja he innostuivat leipomaan -en siis minä, vaan muut tytöt! ;-D

IMG_20180113_215055 IMG_20180113_231153

IMG_20180119_122514

Vähäsokerisempi herkku on tää ROX, joka on ehkä maailman parhaimman makuinen patukka. Joskus FASTin valikoimista löytyi sellainen iso GIANT-patukka, jota mulla edelleen on ikävä 🙁 ..mutta tää on vähintään hyvä kakkonen!

Pysytään vielä bodyasioissa, Meillä oli tässä taannoin myös tiimipäivä! Mulla on Team Body Temple-fitnesstiimi ja olen alkanut aktivoimaan sitä nyt todenteolla. Kiva oli saada naisia kasaan luennon, posetreenin, juttelun ja tiukan jalkajumpan muodossa. Kaikki eivät päässeet paikalle, mutta hauska ja kaikille kuulemma hyödyllinen ilta saatiin vietettyä. Aikku Halmo oli puhumassa alkuun kisa-asioista, lajeista ja fiilaamassa poseerauksia tuomarin näkökulmasta. Sen jälkeen treenattiin mun johdolla jalat salilla. Lopuksi vielä pari reipasta lähti mun mukaan syömään! Kiitos naiset illasta – jatkoa seuraa! Tässä tunnelmaa illasta:

IMG_20180120_154250  IMG_20180120_174032 IMG_20180120_185152

Sain muuten kivan muistamisen Salon kaupungilta. Timon kehotuksesta laitoin vuoden alussa anomuksen palkitsemisesta (kyllä, anoin itselleni palkintoa! 😀 ) syksyn urheilusaavutuksista. Ja hitto vie, sieltä tuli positiivinen paluuviesti, että mut palkitaan ja niinpä sain mukavan lisän tilille ja sain maksettua noita rästiin kertyneitä maksuja! Kyllä taas kelpaa urheilla ja nöyränä jatkaa eteenpäin <3

Eikä siinä vielä kaikki 😮 Eilen tuli sähköpostiin kutsu Salon kaupungin ja Urheilun ystävät 60- ryhmän palkintojuhlaan kaupungintalolle maaliskuun alussa. Äitini totesi, että johan oli aikakin. Itse en oo meteliä pitänyt tästä, vaikka välillä fitnessurheilun loistaminen poissaolollaan tällaisista tilaisuuksista harmittaakin. Esim. viime viikonloppuna pidetyssä Varsinais-Suomen Urheilugaalassa ei tätä meidän OLYMPIAKOMITEAAN KUULUVAA lajia oltu millään lailla huomioitu. Toisaalta taas esim. frisbeeurheilu, raviohjastus sekä biljardi (yhtään väheksymättä näitä tai muitakaan lajeja!) olivat esillä ja parhaat urheilijat saivat asiaankuuluvat tunnustuksensa. Hienoa, että Salossa asia huomioidaan nyt, kun tänne on jo tässä muutaman viime vuoden aikana..kröhöm… 2 Suomen mestaruutta, 3 Pohjoismaiden mestaruutta, muutama koko lajin yleismestaruus ko kisoissa sekä useita kansainvälisten kisojen mitalisijoja kahmittu pelkästään allekirjoittaneen toimesta. (vähän täytyy rehvastella, kun muuten oon niin vaatimaton! Ehkä tässä oli paikka sille) Ja on täällä Salossa muitakin, esim, Jenni Burtsov, joka on pärjännyt kisoissa hienosti, ollen mitalisijoilla SM- sekä kansainvälisessä kisassa. Oon aidosti tosi tosi ylpeä siitä, että saan EDUSTAA KOKO FITNESSURHEILUA siellä palkintojuhlassa – ihan mahtavaa!

Näihin tunnelmiin – muistakaa ulkoilla!

Ilmianna asiaton kirjoitus

Jätä kommentti kirjoitukseen